A weboldalak forgalmának, valamint az érdeklődők és vásárlók megismerésének fontosságáról már írtam korábban a Webanalitika szolgáltatásnál, ezért emlékeztetőül a marketing fejlesztésének folyamatát jegyezzük csak meg.

  1. Célmeghatározás: Az elérni kívánt célok meghatározása (például feliratkozás egy hírlevélre, online rendelés leadás, időpontfoglalás, tanulmány letöltése stb.)
  2. Tervezés: adatgyűjtés, a cél eléréséhez vezető út megtervezése, végül a szükséges eszközök azonosítása
  3. Kivitelezés: a kampányok technikai megvalósítása és elindítása
  4. Adatelemzés
  5. Értékelés, végül pedig visszacsatolás a 2. ponthoz és újratervezés

Jól látható, hogy ez egy ciklikus, ismétlődő folyamat, ahol kulcsszerepe van az adatok elemzésének. Ebben a bejegyzésben a Google Analytics néhány olyan adatcsoportját mutatom be, amire időnként mindenképp vetni kell egy pillantást. Az analitika tervezéséről és bevezetéséről ebben a két bejegyzésemben olvashatsz.

I. Közönség -> Áttekintés

A közönség áttekintés a legalapvetőbb statisztika. Megtudhatjuk hány látogatónk volt a vizsgált időszakban. Beállíthatunk napi/heti/havi nézetet is. Az ügynökségek megrendelőinek az egyik legjobb visszajelzés ez a felület, hiszen idővonalon lekövethetőek a forgalommal kapcsolatos statisztikák. Használjuk a felületet bátran, és ne féljünk megkérdezni a marketingest, ha a számok nem alakulnak megfelelően. Nem szabad azonban kizárólag a látogatók számára hagyatkozni. Fontos a konverzió mérése is (V. pont), hisz végső soron a weblap célja az, hogy növelje a bevételeinket.

II. Ügyfélszerzés

Ezt a menüpontot is érdemes minél gyakrabban szemügyre venni. Kiderül belőle, hogy honnan érkeztek legnagyobb arányban a látogatóink. Megfigyelhetjük, hogy hányan érkeznek a weblapcím direkt beütésével, hányan találtak ránk a keresőoldalak organikus találatai között* és a közösségi médiában. Megtudhatjuk azt is, hogy a honlapunkra mutató külső weblapokon elhelyezett linkek milyen forgalmat generáltak.

Érdemes az alábontott statisztikákra is vetni néha egy-egy pillantást, hiszen kierül, hogy milyen kulcsszavakra kerestek a látogatók és arra is választ kaphatunk, hogy melyik közösségi média oldalról érkeztek a legtöbben.

*a keresőoldalak azon találatai, amelyekért nem kell fizetni

III. Közönség -> Demográfia, Földrajzi adatok, Érdeklődés

A demográfiai adatok között kiderül az érdeklődők kora és neme; a földrajzi adatokból pedig a legtöbb látogató származási országa és városa is megtudható. Az érdeklődési körök szintén nagyon hasznosak, hiszen könnyen megismerhetjük a vásárlóink közös tulajdonságait. Ezek az adatok a kampányok célzásakor nagyon hasznosak: gondoljunk csak bele milyen jól le lehet szűkíteni a célzást egy-egy közösségi média kampányban, ha tudjuk, hogy az 50 év feletti váci lakosok között nagyon magas az érdeklődők aránya. A célzott hirdetés pedig rengeteg pénzt spórol meg és javítja a konverziót.

IV. Viselkedés -> Áttekintés

A Google Analytics viselkedés funkcióját arra szoktuk használni, hogy tanulmányozzuk a látogatóinkat. Kideríthetjük, hogy mely menüpontjaink voltak a legnépszerűbbek. Nagyon hasznos látni, hogy valóban eljutnak-e a látogatók arra az oldalra, ami az eredeti célunk volt vagy leragadnak máshol és idő előtt elhagyják a weblapunkat. A viselkedés tanulmányozásával kideríthetjük, min kell változtatni a magasabb konverzió érdekében. Leggyakrabban arra szoktuk használni, hogy a weblapot olyanra formáljuk, amivel a célcsoportunk konverziójának kedvez.

V. Konverziók

Ahhoz, hogy mérni tudjuk a konverziót, meg kell határozni a weblap célját. A célokat előzetesen lefektetjük a marketingtervben, majd az Analytics segítségével beállítjuk, hogy mérni lehessen a azok teljesülését. Ha mérni tudjuk a cél teljesülését, akkor egyszerűen kiszámolható a konverziós arány, ami az oldal látogatóinak számát veti össze azokkal, akiknél a célt is sikerült elérni. A weblap látogatóinak száma mellett ez a legfontosabb statisztika, amivel ellenőrizni lehet minket, marketing ügynökségeket. Használjátok bátran! ?